Zdroje pro výuku
Odborné články z pedagogiky a doplňkové materiály ke stažení
Experiential learning
- Webové stránky Davida Kolba
- Kritika Kolbových teorií
- Kniha: Michael Reynolds, Russ Vince – The handbook of experiential learning and management education
- Beyond the Book – The Expansion of Experiential Learning
- The Experiential Learning Cycle
- The European Institute of Outdoor Adventure Education and Experiential Learning (EOE)
- The Association for Experiential Education
Zahřívací hry
- 10 mini her
- Aktivity na tzv. prolomení ledů
- Kartové, akční, teambuildingové, ice breaking hry
- Questioning (Teaching and Learning) – Zde je uvedený výčet různých druhů otázek, kterými jsou sledované odlišené cíle a tím pádem je potřeba styl otázek přizpůsobovat aktuálním potřebám.
Jak vzbudit zájem a aktivitu u studentů
- Encouraging Student Attendance
- The Macgyver Project: Genomic DNA Extraction and Gel Electrophoresis Experiments Using Everyday Materials
Tipy, jak se připravit na první hodinu
- The Center for Teaching – First Day of Class
- First Day of Class – První výuková hodina patří k nejdůležitějším – stanovují se požadavky, určuje struktura kurzu, studenti a vyučující se navzájem poznají a je ten pravý čas motivovat studenty k pravidelné docházce a aktivitě.
On-line výuka
- University of Groningen webinars – přechod na online a hybridní výuku (v aj)
- International Society for Technology in Education (ISTE)
- The Future of Online Learning: Ten Years On
- How to be a Better Online Teacher2
- Webinar Etiquette
- Online testování – University of Groningen
- Online ústní zkoušky – University of Groningen
Efektivní prezentace
- Kniha: Creating Effective Presentations: Staff Development with Impact
- How to Make Effective Presentations for an Assistant Professor Position
- Kniha: Presentation Zen: Simple Ideas on Presentation Design and Delivery
- Kniha: Slideology
- Effective Presentations – Článek se zaměřuje na to, jak přednášet efektivně, jak si získat a udržet pozornost studentů a pomoct jim se zapamatováním informací.
- Presentation Skills – Prezentační dovednosti jsou směrodajné pro úspěšné vedení hodiny. Článek dává typy, jak prezentaci strukturovat, následně se studenty sdílet a jak má správná prezentace vypadat.
Výukové cíle (učební výstupy – tj. learning outcomes)
Learning styles
- Rethinking Learning Styles
- Lectures – a highly effective teaching method
- Moderní vyučování: Metody a styly učení
- Prožitek jako způsob učení
- Facilitating Discussions – diskuse je podněcující nástroj, kterého zvládnutí a zařazení do výuky může mít velmi dobré výsledky. Je však potřeba držet se určitých pravidel a studentům tak ulehčit zapojení se do debaty.
- Learning Styles (Teaching and Learning) – Text pojednává o rozličných způsobech učení jako jsou vizuální, auditivní, motorické a další.
- Learning Objectives – Je potřeba mít na paměti cíle, které jsou výukou sledované a čeho vlastně chceme u studentů dosáhnout. Článek doporučuje, jak by měli vhodně stanovené výstupy kurzu vypadat.
Využití IT ve výuce
Sylabus a plánování výuky
- Creating Your Syllabus
- Creating a Syllabus – Článek vyjmenovává, co by měl dobře sestavený sylabus obsahovat, na co si dát pozor a co blíže specifikovat tak, aby studenti měli jasno, co mohou čekat a co se naopak očekává od nich.
- Course Design & Development Tutorial Introduction – proces přípravy obsahu kurzu, výstupů z učení, atd.
Organizace a tvorba výukových materiálů
Kritické myšlení o. s.
Ostatní témata
- Why Can’t Inner City Kids Learn?
- Becoming a More Reflective Individual Practitioner
- Učitelský spomocník
- Metodický portál – inspirace a zkušenosti učitelů
- Challenges of groups and teams – jak se vypořádat s typickými problémy, které doprovázejí týmovou práci a typy pro úspěšné fungování studentských týmů.
- Assessing Learning Effectively – Stává se, že hodnocení studentů je do jisté míry přehlíženo, ale je to důležitá součást výuky. Článek uvádí, jak se rozhodnou, co vlastně bude hodnoceno a jak správně a objektivně hodnotit výkony účastníků kurzu.
- Školicí středisko univerzitní výuky Friedrich-Alexander University Erlangen-Norimberk (v němčině)